Każdy przedsiębiorca w swojej działalności wykorzystuje różne składniki majątku. Dotyczy to również ryczałtowców, którzy tak samo jak inni podatnicy użytkują w ramach firmy specjalistyczne urządzenia, maszyny i sprzęty. Czy oni również muszą prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych?
Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne - definicje
Zgodnie z art. 22a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środkami trwałymi są stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
- budowle,
- budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
- maszyny, urządzenia, środki transportu oraz inne przedmioty.
Przewidywany okres ich używania powinien być dłuższy niż jeden rok. Ponadto powinny być wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT.
W myśl ustawy o PIT wartościami niematerialnymi i prawnymi są nabyte i nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
- spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego,
- spółdzielcze prawa do lokalu użytkowego,
- prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
- licencje,
- prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,
- wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).
Przewidywany okres ich używania musi być dłuższy niż rok. Poza tym, tak jak w przypadku środków trwałych, muszą być wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy licencyjnej (sub-licencyjnej), umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.
Wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - obowiązki ewidencyjne
W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, obowiązani są posiadać i przechowywać m.in. wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Powyższy wykaz powinien zawierać dane, określone w rozporządzeniu MF w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, takie jak:
- liczba porządkową;
- data nabycia;
- data przyjęcia do używania;
- określenie dokumentu stwierdzającego nabycie;
- określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej;
- symbol Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) wydanej na podstawie odrębnych przepisów;
- wartość początkową;
- stawka amortyzacyjną;
- zaktualizowana wartość początkową;
- data likwidacji oraz przyczynę likwidacji albo data zbycia środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Ważne! Nie podlegają objęciu wykazem:
|
Zapisów dotyczących środków trwałych dokonuje się najpóźniej w miesiącu przyjęcia ich do używania (w przeciwnym wypadku jest to nieujawnienie środka trwałego).
Reasumując, jeżeli dany składnik majątku ryczałtowca spełnia kryteria określone w w art. 22a ustawy o PIT, to podatnik powinien o niego zaktualizować wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.