Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne podlegają amortyzacji w czasie. Jak można ją wykorzystać do optymalizacji podatkowej? Wyjaśniamy poniżej.
Amortyzacja a optymalizacja podatkowa
Amortyzacja może służyć przedsiębiorcy jako jedno z narzędzi do optymalizacji podatkowej, której celem jest osiągnięcie korzyści podatkowych takich jak np. obniżenie podstawy opodatkowania.
Odpisy amortyzacyjne stanowią koszt, który pomniejsza przychód do opodatkowania, a więc wpływają na wielkość podatku dochodowego podlegającego wpłacie na konto urzędu skarbowego.
Ustawodawca dał podatnikom możliwość obniżenia stawki amortyzacji. Mogą z niej skorzystać jedynie przedsiębiorcy, którzy wybrali metodę liniową amortyzacji danego środka trwałego. Co ważne ustawa o PIT określa terminy, w których istnieje możliwość obniżenia stawek:
- zaczynając od miesiąca, w którym wprowadzono środek trwały do firmy, lub
- od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego, czyli jeżeli rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym - to od stycznia.
Ważne! Mając na uwadze, że podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych miesięcznie, kwartalnie lub na koniec roku, adekwatnie do tego zmiany mogą zostać wprowadzone:
|
Nie obowiązuje natomiast żaden limit co do wartości stawki jaka ma obowiązywać po obniżeniu. Można więc obniżyć stawkę do 0% i taką stosować w danym roku podatkowym.
Obniżenie stawki amortyzacji - korzyści
Obniżenie amortyzacji mogą również wykorzystać podatnicy ubiegający się o kredyt. Obniżenie w danym roku kosztów pozwoli na przedstawienie większych przychodów, a to wpłynie na podwyższenie zdolności kredytowej.
Kolejna z przesłanek, która przemawia za skorzystaniem z możliwości obniżenia stawki amortyzacji, dotyczy przedsiębiorców rozliczających się ryczałtem, którzy planują zmienić formę opodatkowania i rozpocząć ewidencjonowanie w KPiR. Będąc na ryczałcie przedsiębiorca nalicza amortyzację środków trwałych, jednak nie zalicza wartości odpisów do kosztów uzyskania przychodu. Mając w planach przejście na KPiR, odroczenie terminu naliczania amortyzacji nastąpi poprzez obniżenie stawki liniowej do 0%. Spowoduje to po przejściu na nową formę rozliczeń możliwość zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych, które by przepadły podczas odliczania ich będąc na ryczałcie.
Niskocenne składki majątku a bezpośrednie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów
Jeżeli przedsiębiorca zakupi do firmy rzecz lub wartość niematerialną i prawną o wartości poniżej 3500 zł (netto w przypadku czynnych podatników VAT, brutto w przypadku podmiotów zwolnionych z VAT), a którą przewiduje używać ponad rok nie musi wprowadzać jej na środki trwałe i amortyzować w czasie. Można bowiem zaliczyć ją bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.
Środki trwałe i ich likwidacja
Naturalną rzeczą jest to, że sprzęty z biegiem lat się zużywają lub ze względu na szybki postęp techniczny przestają być przydatne w firmie. Zdarza się także, że firmowy środek trwały ulegnie zniszczeniu na skutek działań sił trzecich. Jednak środek trwały wprowadzany do ewidencji nie może tak po prostu “zniknąć” z firmy. W dokumentacji księgowej musi pozostać jakiś ślad.
Podstawowym dokumentem księgowym jaki dokumentuje likwidację środka trwałego jest LT.
Stawiając środek w stan likwidacji przedsiębiorca może zdecydować czy zostanie on:
- w firmie jako niezdatny do użytku;
- sprzedany (czynni podatnicy VAT powinni pamiętać że sprzedając środek trwały powinni wystawić fakturę);
- przeniesiony na potrzeby własne podatnika (czynni podatnicy VAT powinni opodatkować VAT wycofanie środka trwałego, gdy przy jego nabyciu środka miał prawo odliczenia VAT; w dokumentacji powinien się również znaleźć protokół lub oświadczenie o przekazaniu środka trwałego na potrzeby własne przedsiębiorcy);
- zutylizowany (protokół likwidacji, potwierdzenie utylizacji).
W zależności od tego co przedsiębiorca zadecyduje w związku ze zlikwidowanym sprzętem, różne będą sposoby ewidencjonowania zdarzeń w KPiR. W większości przypadków jeżeli likwidowany środek trwały będzie nie w pełni zamortyzowany, to jego niezamortyzowana część trafi do kosztów podatkowych. Oczywiście zasada ta ma pewne wyjątki np. gdy likwidacja środka trwałego wynika z przebranżowienia działalności na inną.
Polecamy:
Ważne! Nawet gdy przedsiębiorca zlikwiduje firmę to jeżeli sprzeda środek trwały przed upływem 6 lat, przychód z jego sprzedaży będzie traktowany jako przychód z działalności firmy. |